Så väljer du rätt bild
Det är ofta lättare sagt än gjort att välja rätt bild. Förhoppningsvis kan vi göra det iallafall lite enklare för dig med dessa fem knep.

1. Välj bilder som visar upp dig
Fotografierna ska visa vem du är, vad du står för och vem du riktar dig till.
2. Använd människor i bilderna
I många fall är de bästa bilderna de med människor i. Bilder med en människa, som tittar från kameran, låter läsaren identifiera sig med bilden. En människa som tittar in i kameran representerar någonting.
Folk som dina läsare kan identifiera sig med är en god idé. En ung målgrupp ger ett bättre känslomässigt svar på unga motiv, och vice versa.
3. En känsla skapar band
Bilder som ger en känsla som säkerhet, tillit, stabilitet eller handlingskraft är mer effektiv än ett landskap som bara är vackert. Ofta taggas bilderna med sådana värdeord.
4. Kvalitet är allt
Publiken är kräsen. En bild med låg upplösning eller för hård kompression, för grynig eller urvattnade färger sorteras bort av publiken – tillsammans med resten av artikeln. Det gäller även bilder som känns klichéartade eller daterade.
5. Håll en röd tråd
Hoppa inte planlöst mellan olika sorters stilar. Färg, filtrering, utsnitt, foton eller illustrationer – håll dig konsekvent.

Hur du använder bildbyråbilder bäst
Bildbyråbilder även kallat stockbilder är en outtömlig och snabb källa till illustrationer och foton, men fel stockar avskräcker din målgrupp eller ger ett oprofessionellt intryck. Här är åtta tips för hur du väljer och använder rätt bilder.

Tio verktyg för effektivt fjärrarbete
När nu fjärrsamarbete är mer aktuellt än någonsin och många verksamheter har hela eller delar av personalen arbetandes hemifrån, behövs nya och bättre verktyg. Vi listar tio stycken för olika ändamål!